Praksisfaglighed

Praksisfaglighed og kreativitet ind i fagene

Vil I som skole mærke, hvordan kreativitet, praksisfaglighed kan give ny energi og bidrage til dybdelæring og skoleglæde? Dette kursus vækker skabertrang og udfordrer den didaktiske fantasi for lærere og pædagoger.

Kurset er hands-on workshops, hvor deltagerne skaber og udvikler didaktik sammen. Dagen afsluttes med at vi ser hinandens produkter og taler om det læringspotentiale, vi ser.

Hvad får I ud af dagen?

Kreativ faglighed: En praksisnær fordybelse i krydsfeltet mellem faglighed og skaberglæde.

Klar til handling: I får konkrete og brugbare didaktiske redskaber, som kan tages direkte med i klasselokalet.

Ny energi og inspiration: En smagsprøve på sanselig, legende og engagerende undervisning, der imødekommer børns psykologiske behov.

Styrkede fællesskaber: Aktiviteter der løfter klassens relationer og øger styrker den viljestyrede opmærksomhed og elevers motivation.

Faglig forankring

Inspirationstimerne bygger på veldokumenterede teorier:

Selvbestemmelsesteorien (SDT):

Motivation gennem autonomi, kompetence og samhørighed. Samt viden om craft, håndværk og skabende læreprocesser.

(E. Decy, R. Ryan, Ib Ravn, Louise Klinge og Anne Kirketerp m. fl.)

Læring med kroppen forrest:

Bevægelse og sansning som adgang til læring (Kjeld Fredens, Ken Robinson m. fl.).

Low Floor, High Ceiling:

En didaktisk tilgang hvor elever inviteres ind over en lav tærskel, og samtidig oplever at opgaven har højt til loftet.  (Jo Boaler).